tisdag 30 december 2008

Inledning


40.000 år in i framtiden har mänskligheten spridit sig som en cancersvulst genom universum och befolkat planet efter planet. Likt romerska riket bygger imperiet på evig expansion, ett evigt krig. Nya planeter erövras och befolkas. I rymdens eviga mörker döljer sig märkliga xenos (aliens) av olika slag, varelser som lever i andra tids-rymddimensioner, uråldriga raser och hungriga bestar. Det mänskliga imperiet färdas genom The Warp för att ta sig mellan olika solsystem, och det är genom denna andra dimension som man väckt eller stött på urkraften Kaos- en demonisk annan värld byggd på sönderfall, förruttnelse och fanatism. Krafter från denna värld söker ständigt efter vägar in i den mänskliga dimensionen för att söndra och härska. En stor del av Kaos egna krafter är mänskliga arméer och mänskliga världar som infekterats av galenskap och bytt sida i kampen.

Kaos bygger på fyra krafter- fyra gudar. Slaanesh är överflödets, dansen, och galenskapens Gud, njutningen och extasen, den sjuka lustens herre. Khorne är förstörelsens gud. Tzeentch är Gud över förändring, mutation och magi- intrigernas herre. Nurgle är sjukdomen, parasiterna och entropin, det ruttnade köttet och stanken av svullna lik.

Stora delar av det mänskliga imperiet lever dock inte i direktkontakt med fronterna och slagfälten, även om Kejsarens fartyg med jämna mellanrum dyker upp för att rekrytera dugliga soldater. På planeter i olika solsystem lever människor i väldiga städer av olik sort, mycket beroende på planetens eget ekosystem och resurser. Överallt dyrkas Kejsaren- Imperiets fader och Kejsarkulterna kan se ut på många olika sätt, men de är alltid närvarande.

De krafter som hotar mänskligheten och Kejsarens perfekta Ordning och Rättvisa håller sig dock inte bara på avstånd vid krigsfronterna. Handlare plockar med sig förbjuden Xenosteknik och även aliens in i djupet av mänskliga världar, Kaos skapar heretics, som med galna kulter dyrkar de falska gudarna och försöker överskölja imperiet inifrån, demoner åkallas, hemliga uråldriga Xenosstäder grävs upp ur djupen av planeter och intrigerande adelsmän tvingar till sig makten på avlägsna planeter.

Kejsarens prästerskap har inrättat den heliga Inkvisitionen för att utplåna fiender inom gränserna. Burna av de heliga orden reser Inkvisitorerna runt, ofta i hemlighet, mellan olika planeter och bränner kättare och utplånar demoner. Till sin hjälp av de den inkvisitoriella rosetten som ger all makt som krävs, var som helst, egna magiska förmågor och ofta ett helt gäng medhjälpare, Akolyter, som plockats upp på olika ställen i planeten och sedan tränats för att bli det perfekta kugghjulen i det brinnande hjulet som rullar över Imperiets svarta rymd.

Många Inkvisitorer har själva psykiska förmågor. Psykers, som de kallas är något som tillåts om man har tränats av Imperiets präster medan ”vilda” och ”fria” psykers är ett av Inkvisitorernas huvudmål. Dessa Psykers måste hämtas av de Svarta skeppen och sedan hjärntvättas till den Rena och Sanna läran.

Inkvisitorer arbetar ofta självständigt och utan någon särskilt övervakning. De är dock uppdelade i tre olika Orders. Ordo Hereticus slåss mot kulter, Ordo Malleus har specialiserat sig på att leta reda på demoner och utplåna dem och Ordo Xenos jagar utomjordingar.

Vissa Inkvisitorer har följer strikt den rena läran och kallas Puritaner. Ett fåtal Inkvisitorer använder sig av demoniska ting för att jaga demoner, eller tar hjälp av Xenos och så vidare, dessa kallas Radikaler och jagas till döds då de slutligen lockas av Kaos att ta det sista steget över gränsen till galenskap.

Ni spelar alltså Akolyter, en viss inkvisitors medhjälpare, och ni är ett gäng lett av en Primus, en ledare bland er som har ansvaret. Troligtvis har ni olika funktioner och olika bakgrund, någon är kunskapare, någon soldat, kanske finns det en psyker, och en tjuv- allt det som krävs för att ta sig osedda till en planet, leta upp kättarna och utplåna dem.

Inkvisitorer tar sig mellan planeter och solsystem genom att ”lifta” med handelsmän. Rymdfärder tar ofta lång tid, är krångliga och farliga. De flesta människor lämnar aldrig den planet där de växer upp, om de inte tar värvning i Kejsarens armé…

Teknologi är smutsigt, konstigt, högljutt och oljigt. Framtiden är inte internetbaserad, utan bygger på slaveri och väldiga monstermaskiner, enorma gruvkomplex och tung industri. De flesta vet inte hur mekanik och teknologi fungerar utan tvingas vända sig till de förvridna tekno-prästerna som själva växt samman med teknologin för att skapa underverk och hålla Kejsarens arméer fungerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar